راهنمای فعال سازی از طریق سامانه همتا

1- در هنگام خرید به موارد زیر توجه کنید

به منظور خرید دستگاه لازم است ابتدا اصالت آن را بررسی کنید. برای استعلام اصالت، شناسه 15رقمی IMEI (بدون هرگونه خط تیره، ممیز و…) را که برروی جعبه دستگاه قابل مشاهده است، به شماره 7777 پیامک کنید یا با استفاده از کد دستوری #7777* از اصالت دستگاه اطمینان حاصل نمایید.

توجه کنید که پیامک ارسالی برای شما حتما باید با سرشماره HAMTA ارسال شده باشد. اگر پیامکی با سرشماره دیگری در جواب برای شما ارسال گردید جعلی است و به هیچ وجه قابل استناد نیست.

بعد از اطمینان از اصالت تلفن همراه 
نشان دهنده قانونی بودن و همچنین استاندارد بودن آن است، می‌توانید تلفن همراه مدنظر را خریداری نمایید.

در قدم بعدی، دستگاه باید در شبکه اپراتوری فعال شود، برای این کار می‌توان از کد فعالسازی 6 رقمی که به همراه جعبه است، استفاده نمود.
فرآیندهای مربوط به دریافت IMEI، استعلام اصالت و فعال سازی در همین راهنما موجود است.

حتما پس از خرید دستگاه، فاکتور رسمی ممهور به مهرفروشگاه که IMEI دستگاه برروی آن درج شده است را از فروشنده دریافت نمایید.

2- نحوه مشاهده IMEI

تمامی دستگاه‌هایی که دارای قابلیت با نصب سیم کارت بوده و از شبکه ارتباطات سیار استفاده می‌نمایند، حداقل دارای یک شناسه بین المللی 15 رقمی منحصر به فرد به نام IMEI می‌باشند. این شناسه بر روی دستگاه به صورت نرم‌افزاری، سخت‌افزاری و فیزیکی نصب و درج ‌می‌شود.

شناسه IMEI بر روی جعبه دستگاه قابل رویت است و با شماره گیری کد #06#* نیز بر روی صفحه نمایش تلفن همراه نمایش داده می‌شود. لازم به ذکر است گوشی های دوسیم کارته، دارای دو شناسه IMEI و گوشی‌های چند سیم کارت دارای چند IMEI می‌باشند.

نکته اساسی اینجاست که IMEI دریافتی از طریق کد دستوری #06#* با کد درج شده روی جعبه مطابقت داشته باشد.

3- استعلام اصالت

  1. شماره گیری کد دستوری #7777* با یک تلفن همراه غیر از تلفن همراهی که قصد خرید آن را دارید
  2. ارسال عدد مربوط به گزینه “استعلام اصالت”
  3. وارد کردن شناسه ۱۵ رقمی IMEI درج شده روی جعبه دستگاه مورد نظر (تا این مرحله نیازی به باز کردن جعبه گوشی تلفن همراه نیست ) .
  4. تطابق اطلاعات ارائه شده (برند، مدل و …) با مشخصات گوشی 
  5. باز کردن جعبه دستگاه مورد نظر، شماره گیری #06#* و تطابق IMEI مشاهده شده با IMEI  درج شده روی جعبه دستگاه

هشدار: در صورت عدم تطابق اطلاعات ارائه شده با مشخصات گوشی یا عدم تطابق IMEI مشاهده شده با IMEI درج شده روی جعبه دستگاه و یا منفی بودن پاسخ استعلام ارسال شده از سامانه HAMTA، از خرید تلفن همراه خودداری نمایید.

4- فعالسازی تلفن همراه

  1. شماره‌گیری کد دستوری #7777*
  2. ارسال عدد مربوط به گزینه (فعال سازی) 
  3. وارد کردن IMEI دستگاه مورد نظر
  4. وارد کردن شماره سیم کارت دستگاهی که قصد فعال سازی آن را دارید .
  5. وارد کردن کد فعال‌سازی (مربوط به دستگاه) 
  6. تایید اطلاعات وارد شده
  7. دریافت پیام و اطمینان از موفقیت آمیز بودن فرآیند

توجه: در صورتیکه تلفن همراه قانونی باشد ولی فعالسازی نگردد، پس از اولین اتصال به شبکه‌های اپراتوری، پیامک هشداری مبنی بر عدم فعالسازی از طرف سامانه همتا برای دارنده تلفن همراه ارسال می‌گردد. لازم به ذکر است در صورت عدم فعالسازی، مسئولیت هرگونه عواقب ناشی از انجام ندادن فعالسازی بر عهده فرد خریدار تلفن همراه می‌باشد.

5- انتقال مالکیت تلفن همراه

  1. شماره‌گیری کد دستوری #7777*
  2. ارسال عدد مربوط به گزینه (انتقال مالکیت) 
  3. انتخاب شناسه تلفن همراهی که قصد انتقال مالکیت آن را دارید و ارسال عدد مربوط به آن

    توجه: در صورتیکه هیچ شناسه‌ای برای شما نمایش داده نشد، عدد مربوط به گزینه (افزودن دستگاه) را وارد و ارسال کنید و در ادامه شناسه تلفن همراهی که قصد فروش آن را دارید، وارد کنید .

  4. وارد کردن شماره تلفن همراه (سیم کارت) فردی که قصد انتقال مالکیت به وی را دارید .
  5. تایید اطلاعات وارد شده 
  6. ارسال کد فعالسازی از طریق پیامک برای فرد خریدار

6- فرآیندها و ملاحظات حین کار

در صورت گم شدن کد فعال سازی، لازم است به شرکت گارانتی کننده دستگاه مراجعه کنید .

برای رعایت نکات امنیتی، توصیه می‌شود از شناسه IMEI خود مراقبت کنید و این شناسه را در اختیار دیگران قرار ندهید . 

در صورت نیاز به تعمیر دستگاه، حتماً از عدم تغییر شناسه IMEI بعد از تعمیر دستگاه، اطمینان حاصل کنید .

از نصب اپلیکیشن‌های مشکوک که مشخصات اصلی گوشی شما را تغییر می‌دهند پرهیز کنید .

فرآیندهای << فعالسازی>> و <<انتقال مالکیت>> برای خرید و فروش تلفن‌های همراه با برندهایی  که مشمول طرح رجیستری شده‌اند، الزامی است . 

افرادی که قصد خرید تلفن همراه کارکرده دارند، حتماً قبل از خرید، تلفن همراه را به حالت تنظیمات کارخانه برگردانند (گوشی را ریست کنند) و سپس با شماره‌گیری کد #06#* نسبت به مشاهده IMEI و استعلام اصالت آن اقدام نمایند .

7- درگاه‌های سامانه همتا

وبسایت:
hamta.ntsw.ir

پیامک:
7777

کد USSD:
*7777#